De term roestvast staal
De bekendste misvatting over RVS is dat het niet kan roesten. Veel mensen noemen het roestvrij staal, maar de juiste term is roestvast staal. Dit versterkt het idee dat RVS geheel roestvrij is. RVS is een legering van ijzer, nikkel, chroom en koolstof. Het chroom in de legering zorgt voor een flinterdun ondoordringbaar laagje waardoor het onderliggende metaal wordt beschermd tegen agressieve en corrosieve invloeden van buitenaf. Dit laagje wordt in stand gehouden door zuurstof. Dit laagje heeft het vermogen om zichzelf te herstellen nadat het wordt beschadigd. Maar als zo’n beschadigde plaats wordt afgesloten van zuurstof – door bijvoorbeeld een ophoping van vuil – wordt het onderliggende metaal actief en wordt ook het roestproces in werking gezet. Door het RVS te poetsen en de vervuiling te verwijderen, kan er weer zuurstof bij komen en zal de chroomlaag zich ook weer gaan herstellen
De meest voorkomende vorm van roest op RVS is vliegroest
Dagelijks onderhouden wij roestvrij staal in allerlei vormen, denk aan liftdeuren, naamplaatjes, hekwerken en brievenbussen. De meest voorkomende vorm van roest op RVS is vliegroest, welke vooral voorkomt op buitentoepassingen. Vliegroest ontstaat door vuil en ijzerdeeltjes afkomstig van b.v. spoor/tramrails, vliegtuigen, industriële metaal slijp en zaagstof. Deze kunnen zich over grotere afstanden verplaatsen. Deze deeltjes hechten aan het RVS en gaan na loop van tijd roesten. Een andere vorm van “roest” zijn de z.g.n. theevlekken, niet te verwarren met echte roest. Theevlekken op RVS oppervlakken kom je tegen tot een afstand van ca. 20 km vanaf de kust en worden heviger naarmate je meer richting branding komt. Deze theevlekken zijn geelbruine vlekjes die verder geen nadelige invloed hebben op de constructieve sterkte van het RVS, maar wel het mooie en hoogwaardige uiterlijk van RVS teniet doen. Theevlekken ontstaan in een zoute omgeving, in de nabijheid van de kust. Zeewater verdampt, wordt richting land geblazen en slaat neer op het RVS. Als het zoute vocht van het zeewater verdampt, blijft het zout achter in de naden en groeven van het RVS. Doordat het RVS steeds weer bevochtigt wordt met het zoute vocht, zal de concentratie zout steeds hoger oplopen en zullen de theevlekken goed zichtbaar worden. Het is daarom belangrijk om direct na ingebruikname het RVS door ons te laten verzorgen en onderhouden. Mocht er al reeds vliegroest of theevlekken zijn ontstaan, dan hebben wij daar goede behandelingen voor met een reinigende en beschermende werking.